Thursday 9 October 2014

Kuus mõttemütsi ja selle rakendamise võimalused informaatikatunnis

Eellugu... 


Kuue mõttemütsi metoodika on mulle tuttav läbi ühe täienduskoolituskursuse, kus rühmatöös just seda metoodikat kasutati. Õppejõud jagas rühmadele eri värvi (valge, roheline, must, punane ja kollane) mütsid ning palus etteantud teemat arutada lähtuvalt mütsi värvist. Eelnevalt selgitati värvide tagamaid. Rühmatööle järgnes ühine arutelu, mida juhtis õppejõud, kandes sinist mütsi. Nii avati ühe probleemi või teema erinevad vaatepunktid.


Mis on kuue mõttemütsi metoodika? Mida värvid tähendavad? 

Edward de Bono, Malta õpetlane, võttis esmakordselt kasutusele kuue mõttemütsi (Six Thinking Hats) meetodi. Selles kasutatakse kuut erinevat värvi: valge, must, kollane, roheline, punane ja sinine. Iga värvi taga on kindlaks määratud mõttemall või seisukoht. 

Valge - esindab neutraalsust. Arvestatakse kogu infoga, kõikide faktidega. Kritiseerimist ei toimu. 

Must - esindab kriitilisust. Viidatakse nõrkustele ja probleemidele. 

Punane - esindab emotsionaalsust. Võimaldab avaldada tundeid, emotsioone ja arvamust vastates küsimusele: "Kas meeldib või mitte?".

Kollane - esindab optimismi ja kasulikkuse väljatoomist. Võimaldab ka negatiivse teema puhul leida selles väärtusi ja positiivseid külgi. 

Roheline - esindab loovust ja alternatiivsust. Võimaldab pakkuda uusi ideid ja teha ettepanekuid muudatusteks. 

Sinine - esindab erapooletust ja kontrolli. Võimaldab diskussioonist taanduda ning kontsentreerub pigem arutelule kui protsessile. Planeerib tegevused, suunab ühist arutelu ja teeb kokkuvõtteid. 


Joonis 1. Kuus mõttemütsi (Blendspace). 



Kuue mõttemütsi kasutamine informaatikatunnis

Arvan, et kuue mõttemütsi metoodikat saab informaatikatunnis kasutada nt arutelude, analüüside läbiviimisel.

Valge mõttemüts

ÜL 1. Tekstidokumentide koostamine ja tekstide vormistamine. Tutvustatakse erinevate tekstifailide koostamise võimalusi (sh pileveteenused, Google Drive, Office 365 vms). Ülesandena panevad õpilased kirja kõik võimalused erinevate (käsitletavate) programmide ja pilveteenuste kohta. Kogutud info koondatakse ühte tesktifaili nt võrdlustabelina, st samaaegselt õpitakse reaalset kasutust. 

Punane mõttemüts

ÜL 2. Eelnevalt tekstidokumentide koostamise ja tekstide vormistamise kohta leitud info kohta arvamuse avaldamine. Mis meeldib, mis mitte? Arvamusi põhjendada pole tarvis. Kogutud infost võib koostada nt kaks tulpa - "meeldib" tulp, "ei meeldi" tulp. 

Roheline mõttemüts 

ÜL 3. Alternatiivide leidmine käsitletud tekstidokumentide koostamise ja vormistamise võimalustele. Töö võib esitada nt loeteluna.


Kuue mõttemütsi metoodikat saab veel kasutada nt mõiste- ja ideekaartide koostamisel, samuti ajurünnakus. 



Kasutatud materjalid: 

Blendspace. Edward De Bono's Thinking Hats. Homepage: https://www.blendspace.com/lessons/YZf0IOtiV5Gc7Q/edward-de-b-ono-s-thinking-hats

Kuus mõttemütsi. http://en.calameo.com/read/00062798321a83bbcb005

Laanpere, M. (2008). Kuue mõttemütsi meetod. Õpiobjekt. Tallinna Ülikool. http://lepo.it.da.ut.ee/~lehti/6mytsi/index.html

Mindwerx International. Edward de Bono's Six Thinking Hats. Homepage: http://www.mindwerx.com/edward-de-bono-s-six-thinking-hats®

Pankhurst A. (2011). 6 Little Hats. Blogpost. http://amypankhurst.wordpress.com/2011/06/06/6-little-hats/ 

No comments:

Post a Comment